Monday, October 17, 2011

Persediaan sebelum jualan

Bismillaa hirrahmaa nirrahiim..
Assalamualaikum w.b.t.

Maaf sesangat, dah lama biarkan blog ni tak berupdate. Ada banyak sangat projek tikar yang sedang dijalankan sekarang ni sebenarnya. Tak menang tangan.

Untuk hasilkan barangan mengkuang ni sememangnya 100% hasil kerja tangan. Tiada bantuan sebarang mesin pun. Memang tidak ada mesin yang dicipta untuk menganyam mengkuang atau menganyam tikar ni. Setiap urat mengkuang yang halus itu terhasil melalui beberapa proses yang sangat teliti sebelum terhasilnya sebidang tikar. Proses-proses tersebut ada diterangkan dalam post sebelum ini iaitu PROSES-PROSES SEDIA MENGKUANG. InsyaAllah, kami akan lengkapkan post tersebut supaya lebih menarik, khas untuk tatapan semua, terutamanya untuk generasi muda sekarang dan generasi akan datang. Tak ramai yang sanggup menganyam tikar tika ini, kerana prosesnya yang rumit. Ia sangat memerlukan ketekunan dan kesabaran yang tinggi. Bak kata header blog ni, "MENGKUANG HANDCRAFT BUSINESS TROUGH MAGIC FINGERS". Jari-jari ajaib...


Ini adalah suasana biasa di rumah apabila membuat persiapan sebelum bertolak kemana-mana jualan kraf. Tikar-tikar perlu digulung dengan kemas dan ditag dengan betul. Begitu juga dengan barangan lain, perlu disusun dolam kotak dengan kemas dan rapi.



Sebahagian tikar yang siap digulung dan dimasukkan ke dalam karung plastik.



No comments:

Post a Comment