Wednesday, October 19, 2011

Proses warna dan jemur

Bismillaa hirrahmaa nirrahim

Tika ini, kami sedang berusaha gigih untuk menyiapkan tempahan beg mengkuang sebanyak 100 buah. Sempat mengambil beberapa keping gambar untuk proses mewarna mengkuang dan jemur. Sebelum ini, proses warna dan jemur mengkuang ada disebut disini PROSES 8: WARNA DAN JEMUR.

Menurut tempahan yang diterima, pelanggan menginginkan beg mengkuang yang mempunyai dua warna. Untuk itu, kita menggunakan kaedah mewarna mengkuang yang diberi nama celup tunggeng. Hahaha... sudah tentulah nama yang diberikan dalam bahasa Ganu. Ada nama lain ke?



Ini adalah mengkuang yang ingin diwarnakan, ia perlu diikat kemas.

                                            


Sebelum ke proses celup tunggeng, ingin ditunjukkan kaedah celup mengkuang yang biasa dilakukan iaitu celup tenggelam (hahaha, ia ke namanya ni?). Kesemua bahagian mengkuang direndamkan didalam air mendidih (yang telah dibancuh warna) selama beberapa minit.



  Apabila berpuas hati dengan warna yang terhasil iaitu sebati dengan mengkuang, maka bolehlah ia dikeluarkan daripada periuk. Penyediaan warna ini memerlukan kreativiti kreatif yang tinggi kerana warna serbuk pewarna mengkuang yang wujud hanyalah dalam bentuk warna asas iaitu kuning, biru dan merah sahaja.


Celup tunggeng: merendamkan sebahagian mengkuang dalam air berwarna yang mendidih selama beberapa minit.

                                



 Angkat untuk menyediakan warna yang seterusnya.
 
                      


Kemudian hujung mengkuang yang belum diwarnakan direndam dalam air panas (air yang telah dibancuh dengan warna lain) selama beberapa minit. 
                         
                    
                           
 Angkat dan bilas dengan air sejuk.
                                        
                                
                      
 Mengkuang dijemur diampaian untuk dikeringkan.
                              
                                 


                            
                                  
                             
Proses mewarna mengkuang mengambil masa sehari untuk disiapkan dan dikeringkan. Jika cuaca cerah, cepatlah kering. Jika cuaca mendung, lambat lah sikit kering.

Rumitkan? Ye, memang ia memerlukan ketekunan dan kesabaran yang tinggi.

Kepada sesiapa yang ingin menempah barangan mengkuang, boleh hubungi kami melalui email atau telefon seperti yang tertera di sebelah.

Sekian, terima kasih.

                    

No comments:

Post a Comment